Moartea unui colos industrial: Uzina „Victoria” Călan

Moartea unui colos industrial: Uzina „Victoria” Călan

În urmă cu 150 de ani începea dezvoltarea uzinei „Victoria” Călan, devenită în timp un adevărat colos industrial, cunoscut și recunoscut pe plan național și internațional pentru produsele realizate aici, produse mediatizate în numeroase ziare și reviste din perioada interbelică („Adevărul” „Revista ilustrată”, „Gazeta de Transilvania” etc.), astăzi e doar o amintire, uzina fiind aproape în integralitate ștearsă de pe hartă, în locul ei răsărind un parc industrial care își așteptă investitorii. Modul în care s-au realizat lucrările a fost taxat de Raportul Comisiei Prezidențiale pentru Patrimoniul Construit, Siturile Istorice şi Naturale (septembrie 2009), care arată: „Combinatele siderurgice din Călărași şi Călan au fost dezmembrate şi topite fără o evaluare prealabilă a valorii de patrimoniu cultural”.

Decadența imperiului Fontei din Călan a început în 1997, odată cu procesul de divizare a combinatului în 12 societăți comerciale: SC Cilindrul SA, SC Piese Turnate SA, SC Prelucrări Mecanice SA, SC Transport Uzinal SA, SC Reparații Siderurgice SA, SC Coloana Auto SA, SC Pram Control SA, SC Agro Flori SA, SC Bobinătorul SA, SC Turnătoria I SA, SC Minagval SA, SC Sidermet SA.

Secretar de stat, deputat în circumscripția electorală Hunedoara, consilier al fostului președinte al României Emil Constantinescu, din 1996 până în 1998 și ministru al Privatizării, Sorin Dimitriu a afirmat atunci că este necesar ca termenele de restructurare să fie scurtate și că divizarea celor două combinate trebuie grăbită. Era începutul unei crize sociale care a adus la declararea Călanului ca oraș defavorizat, în speranța că își vor găsi loc noi investitori în mica urbe de pe Valea Streiului.

Citește și Inaugurarea Hidrocentralei din Streisângeorgiu (1934)

Supranumit „regele locomotivelor”, Ștefan Movilă, om de afaceri prosper, este printre persoanele asupra căruia aplanează suspiciuni privind comiterea de acte ilegale, comise imediat după divizarea Combinatului Siderurgic din Călan. Miron Chichişan, deputat în circumscripția electorală nr.32 Sălaj, în perioada CDR, atrăgea atenția în Ședința Camerei Deputaților din 29 noiembrie 1999 asupra actelor ilicite întreprinse de „regele locomotivelor” și apropiați ai acestuia. Urmărit penal ulterior, procurorul de caz arăta faptul că „în luna septembrie a anului 1999, Ștefan Movilă a cumpărat în nume personal cinci locomotive și o drezină de la SC TRANSPORT UZINAL CĂLAN, 800 de milioane de lei, le-a făcut o evaluare ilegala de 30 de miliarde de lei, apoi le-a adus ca aport la capitalul social al societății LOIS PROD IMPEX SRL”, nota ziarul „Ziua” în ediția din 27 iunie 2002.

Platforma siderurgică din Călan, imediat după divizare, a primit mai multe somații privind sistarea gazului metan și a energiei electrice. Liderii sindicali și reprezentanții muncitorilor avertizau că din această cauză combinatul riscă să fie închis, astfel a avut loc, încă din 1997, un proces de reducere a sectoarelor de activitate și de restructurare de personal.

Ziarul „Hunedoreanul” din 23 martie 2002 descria situația angajaților platformei industriale Turnătoria 1 din Călan, care nu și-au încasat salariile de opt luni și care au primit în loc de bani, bibelouri, casetofoane, mașini de spălat sau chiar cuie. Directorul general al Turnătoriei, Cornel Grozoni a afirmat atunci că produsele au fost oferite drept compensare de firme care au contracte cu Turnătoria 1 și nu au putut plăti cu bani gheață. Liderul sindical Dinu Muntean susținea că aproape 80 din cei 127 de angajați ai platformei au ridicat obiectele, unii pentru uz personal, alții ca să încerce să le vândă.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *